Szeroki wybór podręczników, sprawdź!

Czym powinien kierować się nauczyciel wybierając podręczniki dla swoich uczniów?

Czym powinien kierować się nauczyciel wybierając podręczniki dla swoich uczniów?

Dostępne podręczniki na rynku wydawniczym – jakie wybrać? na co zwracać uwagę?

Jeżeli pracujesz w szkole na stanowisku nauczyciela to znaczy, że masz realny wpływ na to jakie podręczniki zostaną wybrane dla twoich uczniów. Podręczniki jakie wybierzesz będą towarzyszyły tobie jako nauczycielowi i uczniom podczas podróży po tematach z dziedzin nauki przedmiotu, którego uczysz. Materiały z których będziemy wykorzystywać podczas procesu nauczania, czyli w szkole są nimi również w tym przypadku podręczniki oczywiste, że muszą być programowo dostosowane do wieku dziecka, ale najważniejszym kryterium oceny czy dane podręczniki są na wysokim poziomie (co oznacza w tym przypadku łatwość korzystania z nich, bogactwo treści, przystępność języka i przejrzystość) to nie tylko treść, ponieważ treść wszystkie podręczniki mają taką samą, ponieważ jest dostosowana do podstawy programowej, paradoksalnie ważniejsza jest forma przekazu tej treści. Podręczniki oblicza geografii 1 zakres podstawowy to nauczyciele w postaci książkowej. Dlatego opiniując podręczniki, czy są na wysokim poziomie czy nie, skupmy się na wyżej wspomnianej formie przekazu. Patrzmy i oceniajmy podręczniki tak jak ocenia się nauczycieli. Jak dobrze wiemy samo posiadania wiedzy merytorycznej nie czyni nas nauczycielem, a zaledwie teoretykiem. Przyswojenie wiedzy może czasami zdarzyć się nie będzie tak trudne jak przekazanie jej komuś kto ma nie za dużo lat przez co posiada małe doświadczenie życiowe( co czasami też może nie ułatwiać sprawy). Młodego człowieka trzeba zainteresować, zaskoczyć, rozbudzić ciekawość i nie tłamsić, ani nie przeciążać natłokiem informacyjnym. Dobry nauczyciel to taki, który jest dobrym psychologiem i ma szeroko rozwinięte umiejętności miękkie, głównie komunikowania się. Jest to pojęcie wieloaspektowe, można to rozumieć jako lekkość w formułowaniu i wypowiadaniu swoich myśli, tłumaczenia swoich tez, obrazowania sytuacji, prezentowania często nużących faktów w sposób nowy, świeży przez co ciekawy oraz przede wszystkim nauczyciele muszą umieć współpracować, budować relację partnerską opartą na szacunku, umieć słuchać i prowadzić otwartą dyskusje, argumentować i pozostawiać uczniowi pole do indywidualnych opinii, pobudzając też do refleksji na przykład nad życiowymi wartościami. Powyższy opis nauczyciela to idealne cechy jakie podręczniki powinny posiadać ze względu na swoją formę przekazu.

Podsumowując – idealne podręczniki to czym cechujące się podręczniki?

  • posiadające atrakcyjną szatę graficzną, oznacza, że jest jednocześnie nie narzucająca się i nie odwraca uwagi od tego co najważniejsze w podręcznikach, czyli treści (czyt. wiedzy merytorycznej)
  • charakteryzujące się przejrzystym układem treści
  • ciekawie ujmujące daną tematykę
  • niesztampowe 
  • posiadające polecenia nie sformułowane do ucznia jak do bezosobowego robota
  • dające pole do dyskusji
  • pobudzające ciekawość
  • zmuszające do refleksji
  • łatwe w korzystaniu
  • są to również, podręczniki o uszczuplonych z ogólników i ozdobników treści, skupiające uwagę na konkretach